Project Longmen
Geeft ruimte aan transformatie

De Chinese mythe van Longmen (vertaald: Drakenpoort) vertelt het verhaal van karpers die omhoog zwemmen, tegen de stroom in van een waterval. Dit harde werken is niet voor niets, want bovenaan deze waterval staat de Drakenpoort. De sprong van bovenaan de waterval over de drakenpoort heen is angstaanjagend, maar er is geen makkelijke weg. En alleen karpers die de sprong over de poort wagen en halen, transformeren in een draak.
Vissen hebben in de hedendaagse wereld steeds meer moeite om tegen de stroom in te zwemmen, door alle obstakels die mensen hebben gebouwd. Daarom zijn er nu initiatieven om waterpaden aan te leggen om obstakels heen. Ook binnen de overheid is er behoefte aan waterpaden, om transformatieve initiatieven een kans te geven. Één van deze waterpaden is Event Driven Organization: een manier om de transformatie binnen de overheid mogelijk te maken. Project Longmen omschrijft de transitie: het aanbrengen van dit waterpad.
Er is krapte, en wegens lineair denken roepen we vaak reflexmatig om meer capaciteit. Maar zoals je onder de fundamentele problemen kunt zien, hebben we te maken met een non-lineair systeem: en dat betekent dat meer capaciteit niet per se zal leiden tot betere resultaten. Het moet anders, maar hierin investeren, vereist capaciteit, en er is nu al sprake van krapte.
De oplossing: ruimte vrijmaken op strategische knelpunten die verandering tegengaan. Project Longmen versterkt het verandervermogen van de organisatie en creëert ruimte voor transformatie.
Motorblok
Project Longmen gaat uit van 5 pijlers die in synergie zorgen voor transformatie. Essentieel hiervoor is de centrale pijler: het motorblok. Dit motorblok zal continu applicaties, diensten en componenten ontwikkelen die functionaliteiten uitvoeren, waardoor formele lijn en informele netwerken met elkaar verbonden worden. Dit zorgt ervoor dat de top-down wereld en de bottom-up wereld bij elkaar komen, en de organisatie zelf ambi-dexter wordt (ook wel tweebenig genoemd).
Dit is echter nooit een gestreden strijd: de wereld verandert, dus de organisatie staat steeds voor nieuwe uitdagingen. Hierbij kan de organisatie in eerste instantie reflexmatig terugvallen op oude patronen, maar vervolgens dient onmiddellijk een nieuwe werkwijze te worden ontwikkeld voor in de toekomst. Een continue investering in de vorm van een motorblok zorgt ervoor dat de 2 werelden verbonden blijven, en dat de overhead niet onnodig toeneemt.
Concreet is het motorblok een agile devops team dat applicaties implementeert. Daarom is het essentieel dat het motorblok wordt geplaatst binnen de formele lijn, bijvoorbeeld een productiehuis IV, maar dat de sturing buiten de lijn valt. Dit laatste is belangrijk omdat systemen de neiging hebben zichzelf in stand te houden, en daarnaast helpt dit tegen bureaucratische knelpunten. Het motorblok maakt de organisatie ambi-dexter, maar zal daarnaast ook de innovaties op het gebied van Event Driven Organization implementeren en beheren, wanneer de proof of concepts succesvol zijn en gereed voor opschaling. Het motorblok maakt opschaling mogelijk, maar de opschaling zelf gebeurt organisch: professionals die overstappen op de nieuwe werkwijzen hebben een sterk voordeel, waardoor anderen zullen volgen.
Bestuur
Binnen deze pijler worden bestuurlijke concepten ontwikkeld en aangesloten op systemen, zodat besturing plaatsvindt op basis van beïnvloeding (en niet beheersing). Om dit mogelijk te maken moeten bestuurlijke concepten niet alleen voor de mens, maar ook voor machines begrijpelijk zijn. Bestuurlijke concepten, zoals waarden, capabilities, en formules voor effectmetingen, worden ontwikkeld en vertaald zodat ze human and machine understandable zijn.
Daarnaast zorgt deze pijler voor applicaties en platforms, zodat professionals binnen het domein van bestuur beter hun werk kunnen doen. Denk aan adviseurs, strategen, beleidsmedewerkers, leidinggevenden en besluitvormers. Een voorbeeld is een integraal platform voor trendanalyses (Futures platform), zodat informatie-uitwisseling niet beperkt is tot het lees- en deelvermogen van de mens. De duiding van de informatie wordt gefaciliteerd door computerberekeningen en een diversiteit aan menselijke expertise.
Mens
Dit betreft een veranderkundig traject om werkcultuur te beïnvloeden, zodat bovenstroom en onderstroom in harmonie zijn en blijven. Veel van de trajecten onder deze pijler zijn "soft", en bedoeld om te luisteren naar mensen, hun zorgen beter te begrijpen, en hier vervolgens rekening mee te houden voor het doorvoeren van duurzame verbeteringen. Voor succes is het belangrijk om een beweging op gang te brengen, waar professionals met plezier, trots en energie aan mee willen doen.
Synergie is een ander kernbegrip uit deze pijler, en slaat op het beter benutten van de kennis, kunde en intelligentie van de mens. Ook hiervoor wordt nieuwe technologie verkend, bijvoorbeeld zwermintelligentietools, zodat zeer grote groepen professionals gezamenlijk een probleem kunnen verkennen of een besluit kunnen nemen. Deze tools kunnen bij succes modulair worden toegevoegd aan de systemen uit de andere pijlers.
Techniek
Event Driven Organization is een integrale oplossing tussen mens en techniek, dus de techniek speelt een zeer grote rol. Deze pijler richt zich op de Event Bus, koppelvlakken en algoritmen voor verbinding, verkenning en validatie. Het doel is om het mogelijk te maken om op basis van inhoud dynamische netwerken te creëren en te koppelen aan mensen, teams, budget, kennis en/of middelen.
Op termijn wordt dit doorontwikkeld naar een Digital Twin van de organisatie, met technologie om beter te kunnen evalueren, en sneller kansen of bedreigingen te kunnen identificeren. Op de zeer lange termijn biedt dit mogelijkheden om bestuurlijke processen fundamenteel te vernieuwen, waarbij beleid- en besluitvorming eerst in een testomgeving van de Digital Twin uitgeprobeerd kan worden.
Geweten
Project Longmen geeft ruimte aan verandering, Event Driven Organization creëert een waterpad voor transformatie, waarna spoedig nieuwe werk- en denkwijzen zullen volgen en de transformatie compleet zal zijn. Alhoewel we op deze manier de belangrijkste problemen uit onze tijd zullen aanpakken, creëren we potentieel nieuwe problemen die nog zorgwekkender zijn. Het mestprobleem uit de 19e eeuw is opgelost met de auto, maar dit heeft op zijn beurt bijgedragen aan een complete ontwrichting van ons klimaat en leefomgeving.
Daarom is het essentieel om te anticiperen op nieuwe problematiek, om deze proactief aan te pakken. Onder deze pijler worden ook juridische trajecten en trajecten gericht op security uitgevoerd.